torsdag den 25. juli 2019

SNEHVIDE OG HAVSKUM ROSER og DIY ROSENPERGOLA

SNEHVIDE KLATREROSE


Schneewittchen er dens rette navn. Den kan dog være både sart gul og sart rosa i de inderste kronblade. Den dufter vildt dejlig, lidt krydret og ikke så sødlig.





Den kan overleve i godt 1 uge i en vase. Når det tegner til regn i flere dage vil jeg hellere plukke den og nyde syn og duft inde i stuen. Desværre er den modtagelig for meldug. Den er ikke remonterende, men med lidt held kan den blomstre 2 gange i løbet af en sommer.

HAVSKUM



På et marked var der billige roser til salg - ingen billeder og ingen oplysninger - kun en etiket med navnet HAVSKUM. Jeg købte to og roserne blev plantet op ad en pergola, som min mand havde tømret sammen af et gammelt tørrestativ. Vi troede at tørrestativets stolper var rådne, så træ til et nyt stativ var indkøbt. Stolperne var imidlertid friske. De blev sat op med nogle revler i toppen og blev til en fin rosenpergola.




Roserne blomstrer flittigt sommeren igennem og trænger snart til at blive klippet lidt tilbage.


Billede fra 2008. I stedet for tøjsnore blev der savet hak til tværliggende bjælker. Jeg har moret mig med at udnytte tiloversblevne fliser fra andre steder. .... og se hvor fint det blev!