lørdag den 27. juli 2019

OXALIS TRIANGULARIS - SOMMERFUGLEKLØVER

OXALIS


Oxalis er nok en af de nemmeste planter. Den formeres ved små skællede løg. Nogle steder kan den overvintre i jorden, men jeg har den i krukker og tager den op hvert år. Billedet er taget for flere år siden. I år havde jeg glemt de skællede løg og fandt dem først længe efter at krukkerne var plantet til. Der var rigtig mange løg.


Jeg vidste ikke lige, hvad jeg skulle gøre med dem, så de blev lagt rundt om i kanterne på mange af mine krukker. En gang imellem kan man være heldig med den slags eksperimenter og det må jeg sige, at jeg var i år. Hjørnekrukken med den opstammede Heliotrop og nyresnerlen  fik selskab af sommerfuglekløveren og det ser rigtig godt ud, særlig når solen lyser bladene op bagfra om aftenen. 


Bladene har aldrig været så store som i år. De er helt udfoldede om dagen, men om aftenen klapper de bladene sammen som en parasol.


Blomster og blade er fin pynt på desserter og kan spises.