torsdag den 25. juli 2019

LADY CHATTERLEY - BLACKBERRY NIP - LOOK GOOD, FEEL BETTER

LADY CHATTERLEY


Da jeg en gang i midten af 1960 fik denne rose hos en bekendt på et gartneri, blev det fortalt at denne rose var opstået ved en tilfældighed - en krydsning mellem Queen Elisabeth og Super Star roser. Vi flyttede den med os fra vores første hus i Skanderborg og den har aldrig svigtet i snart 50 år på samme sted.


Det er den eneste rose i min have, som har så mørkerøde blade  i starten af foråret. Senere bliver de grønne, flotte og blanke og jeg har aldrig oplevet rust i den. Den bliver ca 150 cm høj, og er så stiv i grenene, at den ikke kræver støtte.




Rosen er helt perfekt "skruet sammen", dufter dejligt og holder længe i vasen

BLACKBERRY NIP

Den kunne jeg ikke lade blive i planteskolen. Foreløbig er den plantet i en stor krukke, men den skal ud i det fri.

LOOK GOOD - FEEL BETTER

3 smukke roser købt i forbindelse med en kampagne af Kræftens Bekæmpelse, hvortil en del af beløbet blev doneret. Hvis den tegner godt, planter jeg flere.