søndag den 21. juli 2019

LAVENDELHØST - TØRRING - OG DUFT

Lavendler er meget nøjsomme planter og trives bedst på mager sandet jord. Det vil jeg ikke lige sige at vi har, men nogle steder er vores lerjord blandet godt op med sand. På toppen af knækfliserne langs fortovskanten, langs husets sydside og mange andre steder sår de sig gerne selv. Det er dog hurtigere at lave nye planter af stiklinger. Lavendler har  meget lange rødder og kan holde ud i tørketider. 


Den ægte lavendel (Lavandula angustifolia) findes i for-skellige nuancer. Her står der en lys og en mørk. En anden sort, knap så ædel, men meget brugt i skønheds-præparater hedder Lavandin. 


Hvis man vil bruge blomsterne må man klippe dem når de er i fuld blomst. Det nænner jeg ikke med alle mine lavendel-tuer, for de giver føde til mange bier og jeg har rigeligt med lavendler. På den anden side skal de klippes straks efter afblomstring, for at få en chance for en ny blomstring om et par måneder. Det lykkes dog ikke altid. 

På YouTube findes der mange videoer om lavendler og her har jeg lært at gøre blomsterhøsten nemt.

Jeg tager omkring en god håndfuld stilke, binder en snor stramt omkring og klipper stilkene af neden for snoren. Så er der styr på det og buketterne kan hænges til tørre en lille uges tid. Når blomsterne er tørre kan de nulres af stilkene.



De tørre stilke kan bruges som røgelse, der holder myg og og andre stikkende insekter væk på terassen.






Lavendler er taknemmelige planter og de fylder meget i vores have. Med klipning efter afblomstring, hvor det kun er bloms-terstilkene der klippes ned til grønt, skal der om foråret klippes lidt længere ned, dog sådan at der er små skud på de træede grene, som ikke gerne må blive alt for lange. 


Om vinteren er lavendlerne delvis grønne.