mandag den 10. juni 2019

RHODODENDRON MED VOKSEVÆRK


Det er et enormt farveorgie når Rhododendron buskene blomstrer. De trives ualmindeligt godt i vores ellers stive lerjord. De fik en god portion Spagnum med sig da de blev plantet og ellers har jeg ikke gjort noget særligt ved dem - udover at klippe nogen af dem stærkt tilbage eller helt ned. De får græsafklip ved "fødderne" og intet andet. 


Den første busk der springer ud er den lyslilla , som står lidt i læ af skuret, men derefter kommer alle andre hurtigt efter. Den røde Rhododendron har jeg plantet til ære for min mand, som bedst kan lide røde - helst mørkerøde blomster. Jeg er mere til de sarte farver. 







Bierne svirrer i store mængder omkring blomsterne. Jeg tænker ofte på hvordan de husker, hvilken blomst de allerede har gæstet.


Enkelte steder er Rhododendron buskene så store at de må klippes tilbage i år. 
Denne busk er nok den største - og selvom jeg klipper den stærkt tilbage hvert eneste år, blomstrer den lige tilpas. Jeg synes det er pænest, når man kan se grønne blade på baggrund af  blomsterne.



Efter blomstringen er det knap så sjovt. Nogle år bliver blomsterne siddene længe - som våde klude og så går det kønne af dem. Hele herligheden varer som regel kun 14 dage, men så er Hortensiaer og roser ved at være sprunget ud. 



De gamle franske havemøbler er mest til pynt, for de er ubekvemme at sidde i i længere tid.
Jeg købte dem hos en marskandiser sidste år.  Men mere om møblerne i mit næste indlæg.