søndag den 2. juni 2019

KAPRIFOLER SKAL TÆMMES I TIDE




For nogle år siden blev jeg opmærksom på at den ubeskrivelig skønne duft på min aftentur i haven kom fra vores store Troldhassel, hvor der allerøverst i toppen tronede en kæmpestor kaprifolie. Jeg havde da lagt mærke til de tykke lianer, som smøg sig op ad træet, men nu skal jeg da lige love for at kaprifolien var ved at kapre troldhaslen. 


Nu er Troldhassel jo ikke nogen særlig pyntelig busk og jeg har den kun for grenenes skyld. I starten var mange vilde med at få en gren til juletid. Nu er busken jo nærmest et træ, som godt kan virke lidt dyster. Udtynding var påtrængt.


Før
Efter

Først klippede jeg lianerne af nede ved troldhaslens rod. Mange nye skud var allerede på vej op. Dem må jeg se at holde nede i 1 m eller deromkring, så der stadigvæk kommer blomster.
Den store klump bladmasse i toppen fik jeg gren efter gren hevet ned med kultivatoren. 
til sidst var der en stor klump bladmasse tilbage, som ikke ville lade sig rokke.
Beslutningen om at save en  tyk gren af Troldhaslen var det eneste rigtige, for Kaprifolien var i den grad slynget sammen, så det ville være umuligt at hive den ned.