søndag den 2. juni 2019

EJ BLOT TIL PYNT - BAGHAVE OG ARBEJDE

Jeg har det godt i de gamle havebukser, mandens aflagte sweater og havehandskerne som skiftes ofte i løbet af dagen. Gummistøvlerne - et par numre for store er nemme at smutte ud og ind af og jeg ligner jeg ved ikke hvad, .....Sådan ville jeg ikke vise mig i Brugsen. :-)



En romantisk kompostplads. Stenene har jeg for mange år siden fundet på en losseplads i nærheden. Ikke fordi jeg ikke havde råd til at købe nye, men fordi jeg synes at det var et sjovt puslespil med de forhåndenværende sten. Det tog noget tid inden jeg fik manden overtalt til at hjælpe med at hente stenene/fliserne. 


Kompostkassen har Peter tømret sammen . Brædderne fortil kan tages ud og øverste brædt, som får det til at hænge sammen foroven, kan vippes ud. 


Jeg har lige taget den færdige kompost ud og har sat en ny "gryde varmkompost" over ilden. Den skal vandes lidt, før der
 kommer varme i den. Mit sold er iøvrigt lavet af en af siderne fra den gamle trådskraldespand. Du kan se det bag kassen. Det er trådt fladt og passer lige ovenpå trillebøren. 


Det er en stor tilfredsstillelse at kunne bruge affaldet fra haven til fin kompost. Når det har været igennem soldet er det ligefrem lækkert og dufter friskt.


Meget af vores affald kommer dog direkte ud på jorden. Det gælder mos, hækafklip og græsafklip. Heldigvis har vi anlagt baghaven sådan at der er plads til den slags aktiviteter uden at det generer den pænere del af haven.

Den pæne del af haven afsluttes med rhododendron og en hæk af fjeldribes som snor sig derhenad, afbrudt af gennemgangen ved rosenporten.


I den modsatte ende af kompostpladsen har jeg min materielplads. I den store beholder i baggrunden (lavet af tagplader fra den orkanramte terasse i forrige århundrede :-) gemmer jeg potter og alskens skrammel. Den store regntønde er utæt, men i den samler jeg blade og kværnet materiale. Sandet blev tilovers fra plænerenoveringen, men det er brugt nu og jeg kan få ryddet lidt op. Flethegnet  er til kvas og grene som skal kværnes. 


Baghaven grænser op til motorvejsskrænten, hvorfra vi de seneste år har været invaderet af rådyr. Da vi fik fældet den kæmpestore Nobilisgran valgte jeg at lægge de megastore og lange grene på toppen af skrænten -  for at holde rådyrene ude - og det lykkedes. 

Baghavens kratskov afgrænses af en fjeldribeshæk, som lige tillader et kig over haven.


Det S formede brændeskur ligger foran kompostpladsen. I S'et på bagsiden er der plads til haveredskaber, stiger og diverse. Jeg er glad for den pæne og praktiske måde vi kan håndtere de grovere haveting på. Vi er fri for at køre haveaffald væk, køber kun lidt kunstgødning til græsplænen og gøder alt andet med den kompost og grøngødning haven producerer. Jeg ved slet ikke, hvad jeg skulle have gjort uden denne udenoms plads bag i haven.