mandag den 10. juni 2019

ANNABELL - HORTENSIA STIKLINGER


De flotte Annabell Hortensiaer er forlængst overhalet i størrelse af de foranstående Rhododendron og henfrister en beskeden tilværelse bag i bedet. Jeg ville/kunne ikke grave dem op, så det var nemmere at lave stiklinger af de gamle planter, som alligevel skulle klippes ned. Annabell giver blomster på de nye etårige skud.



Stiklingerne klippes under et bladpar. 


Stiklingerne blev sat i  spande med huller i bunden og i yderligere en spand, fordi der stadigvæk var meldinger om nattefrost.  For at være helgarderet, satte jeg nogle hjemmesyede hætter af armeret plast over og placerede spandene i læ. 


Efter nogle uger med tilpas vanding, var vejret endelig varmere - ja næsten sommerligt, men alligevel med nattefrost. Jeg var dum/letsindig og glemte at tage hætterne af en dag, hvor solen bragede ned. Resultat: Stiklingernes store blade blev solsvedne.  Det var vist held i uheld, for jeg burde have taget de største blade af stiklingerne, dengang jeg satte dem. Nu måtte jeg så pille de solsvedne blade af. 


Solsvedne blade - de fleste er allerede pillet af



Efter 3 uger og 5 uger efter at jeg har sat stiklingerne, har de fået fine rødder og allerede sat blomster.
Om et par dage sætter jeg stiklingerne i større potter  med 3 stk i hver potte. Her får de lov til at vokse sig store indtil jeg planter dem på deres blivende sted.


Annabell blomsterne er lime-farvede i starten for at ende som kridhvide. De egner sig fint til tørring. Desværre har hovederne en tendens til at blive tunge og kommer til at hænge efter regnvejr. Så må man lige støtte hovederne med en bambuspind. ...... Jeg glæder mig til at få dem i jorden!