mandag den 3. juni 2019

BUNDDÆKKE SPARER MEGET LUGEARBEJDE

Vores grund er på godt 1500 kvadratmeter. Alligevel er det svært at få plads til flere planter. Der er sørget for bunddække alle steder, så det største arbejde er lugning omkring bedkanter og afstikning af græsplæne. Det må jeg tage som hyggearbejde på knæ og med en lydbog i øret. 



Bunddække i starten af juni måned - i februar så der ud som på billedet nedenunder. Erantis er visnet ned og bunddækket skjuler de visne planter. Her gror Storkenæb, Heuchera, Hosta, Efeu og roser i skøn forening. 

Guldnælde og bregner klæder hinanden - men om jeg kan styre guldnælderne må tiden vise. De blev plantet for 4-5 år siden - hentet på en nedlagt byggegrund.


Nærbillede af 1. Lodden Løvefod, 2. Blågrøn Hosta stor, Skovjordbær (immerbær) og Guldnælde


Bregner - her Strudsefjerbregner er fantastiske til at skygge og dække jorden. Mange af mine bregner bukkede under i den tørre sommer 2018, men jeg skal love for at de har sørget for aflæggere.


Helt nede i bunden skjuler Hasselurten sig, Vinca Minor har på mystisk vis overlevet sammen med selvsåede lavendler og man kan ane nogle høstfloks, som af en eller anden grund formerer sig helt utroligt godt i min have. Jeg må snart have tyndet ud i dem - eller plantet nogle om til et andet sted for at det ikke skal blive til eet stort pinkfarvet bed et sted længere oppe i haven. 


Her trænger der til udtyndning. Der står 7 buksbomkugler, 5 bunddækkeroser og Heuchera i dette bed. Buksbomkuglerne skulle gerne være synlige. 


Samme bed som på billedet ovenfor. Her står der nogle opstammede ligusterkugler og bagved kan anes andre formklippede ligusterplanter. Der har tidligere stået nogle flotte store buksbomkugler, men de gik til af buksbomsyge. For 3 år siden plantede jeg liguster i stedet for. 3 stk. barrodsplanter i hvert plantehul og nu er de så store at jeg kan klippe i form. Heuchera eller Alunrod af sorten Purple er nemme at formere. De visner en anelse om vinteren, men danner hurtigt nye friske blade.