onsdag den 24. juli 2019

ROSA OG PINK ROSER - NEW DAWN, MAMMA MIA, ASTRID LINDGREN, BONICA OG FLERE


ASTRID LINDGREN


Astrid Lindgren er en meget sund og robust lyserød buketrose, som hos mig nemt bliver mere en 2 meter høj. Den klippes tilbage til ca. 50 cm over jorden - sådan gør jeg. Om det er rigtigt ved jeg ikke, men nu har den stået på sit sted i mere end 30 år, så jeg går ud fra at det er ok. Den har meget kraftige grene og bærer de store og tunge roser flot.



NEW DAWN KLATREROSE


NEW DAWN  rosen er den eneste rose jeg kan huske fra min barndoms ferier på Gjerndrup kro. Den  ville jeg gerne eje i min have. Der skulle imidlertid 3 roser til før jeg fandt ud af at en mosegris var særdeles fornøjet for rødderne. Da jeg fik has på mosegrisen lykkedes det endeligt at få en New Dawn rose til at gro på espalieret.


MAMMA MIA  KLATREROSE?

Planteskolen havde for 3-4 år siden ingen New Dawn rose, så jeg lod mig besnakke til en Mamma Mia - som sælgeren mente var en fyldt New Dawn. Det var det så ikke og jeg var i grunden lidt træt af denne overfyldte rose, når det nu var New Dawns enkelthed jeg gik efter. 


Men .... kan man ikke få den man elsker, må man elske den man får og det gør jeg nu, hvor Mamma Mia har vokset sig stor, blander sig med en lyslilla klematis og blomstrer ganske overdådigt.   

        

Det køb var ikke så ringe endda, selvom der er rigeligt med "strutskørt" i blomsterhovederne. Løvet er smukt blankt.