onsdag den 24. juli 2019

RØDE ROSER - NINA WEIBULL - HAUSMANN OG FLERE

NINA WEIBULL BUKETROSE


Nina Weibull er navnet på denne smukke buketrose, som jeg har været utrolig glad for i snart 45 år.  Den fylder mit fortovsbed i hele længden og blomstrer rigt hvert år. I år er den særlig frodig og har været i blomst i mere end 1 måned. Om kort tid skal de afblomstrede stilke klippes af og så går der 5-6 uger før det næste hold blomster springer ud. Farven er intens rød.



Man skal enten bestille rosen eller være meget tidligt ude for at købe den. Vi fik sat stenkanterne langs fortovet om i 2006 og roserne blev taget op og jorden skiftet ud.


Så er det tid til at "Deadheade" roserne - det vil sige at klippe afblomstrede stilke og blomsterhoveder af, så der bliver kraft og saft til en ny blomstring.

HAUSMANN  KLATREROSE


HAUSMANN klatrerosen er kraftig og næsten ustyrlig i sin vækst. Jeg har haft problemer med at få den fra at vokse ind under brædderne i tagudhænget og har derfor klippet den næsten helt ned flere gange. Nu har jeg læst mig til at dens grene skal bindes vandret op til espalieret for at få mange blomster. Det er lykkedes meget godt i år. Jeg bliver aldrig færdig med at lære nyt om havebrug :-).


I lang tid har rosen blomstret overdådigt og blomsterne holder meget længe. Jeg vander aldrig - min slange kan ikke nå derhen - og slæbe vandkander så langt orker jeg ikke.


Det er en udsøgt fornøjelse at vågne op til denne udsigt - roser på sengekanten  


I stedet for at lade grenene vokse op under tagbrædderne trækker jeg dem ud, men grenene er så lange at jeg ikke rigtig kan tøjre eller styre dem. Jeg troede at de ville knække af i stærk blæst, men der skete ikke noget. I dag har jeg klippet de afblomstrede grene af og bundet de nye grene vandret på espalieret.