onsdag den 7. august 2019

SOMMERBESKÆRING AF LAVENDLER


Lavendlerne på venstre side af trappen er altid de sidste der bliver klippet ned om foråret og det betyder desværre også at de efterhånden er blevet højere og mere træede. De får en del skygge fra buskene bagved og rækker derfor mod fortovskanten og lægger sig fladt ned i stedet for at stå oprejste.


Med 14 dages senere tilbageklipning i foråret, blomstrede de også 14 dage senere. I dag besluttede jeg at de skulle klippes drastisk ned. Normalt vil lavendler ikke skyde fra gammelt træ, men jeg kunne se at der var masser af nye skud langt nede på de træede dele. Derfor tog jeg en ordentlig bid af hver enkelt plante. Planterne er nok omkring 20 år gamle og trænger til fornyelse. 





Fire billeder: 1. Lavendler maj måned, hvor de ikke blev klippet ned som sædvanlig, fordi de var i for god grokraft til at jeg kunne nænne at klippe. 2. Blomstrende lavendler fra sidst i maj - midten af juli måned. Billede 3. Lavendler klippet ned i starten august måned. Oprindelig ville jeg have dem til at gro sammen til en hæk, som kun skulle beskæres på siderne og i toppen, men deres kugleform fornægtede sig ikke og jeg blev nødt til at klippe i kugler igen i år. Billede 4 viser lavendlerne omkring januar måned tidligere år.