tirsdag den 13. august 2019

KRUKKER BEPLANTET SOMMEREN 2019


Det er rigtig sjovt og spændende at beplante sommerens krukker, men jeg drosler ned på denne aktivitet og begrænser antallet af krukker for hvert år. Jeg er holdt op med at så blomster til krukkerne og prøver i det hele taget at reducere arbejdet. Krukkerne tilplantes med blomster, der ikke skal vandes hver aften og gerne med nogen, der ikke skal have nippet visne blomster af.  




Jeg har masser af purløg og har med vilje ladet en krukke med purløg springe i blomst. De er så flotte og flittigt besøgt af de tidlige humlebier.


















Sct. Hansurt er fantastisk i krukker, kræver ikke ret meget vand og er smuk lige fra de første spæde skud, til de flotte skærme, som har pyntet vinteren igennem, bliver klippet ned- Da jeg klippede stilkene ned i foråret satte jeg straks nogle espalier fra Jem&Fix ned i krukkerne. Plantens mange stive stængler holder sig flot oprejste - selv efter et 


De to spiralklippede buxbom er svære at flytte i deres tunge sandstenskrukker, så den ene er blevet lidt solskadet først på sommeren. 




Heliotropen i terassehjørnet overvintrer i garagen - men gik ud efter at have overlevet i knap 10 år. Jeg tog den udenfor for tidligt. Den har fundet en afløser nu - og selskab af Oxalis og Nyresnerle. 




Der var 3 krukker tilovers + nogle remonterende jordbærplanter. Jeg har dem for sjov for 4. år. Nu skal der tages skud af planterne, så der kan komme nye planter i krukkerne næste år. Jeg har haft 4 kartoffelpots, som har givet kartofler til os i 14 dage, men potterne er svære at få fra hinanden, så det dropper jeg næste år og sender potterne, som er revnede på genbrug. 


Fuglefoderhuset har en anden funktion om sommeren. 



Det gamle symaskineunderstel med marmorpladen står nu under vinduet til mit arbejdsværelse. Herfra har jeg fin udsigt til krukken med pelargonier og en mindre krukke med hosta og roser. I vindueskarmen har jeg nemme sukkulenter.