lørdag den 3. august 2019

SOLCELLE SPRINGVAND



Vi har længe tænkt på at installere et eller andet med vand på terassen. Ikke det helt store, for vi gider ikke grave og lægge strømkabler. Da jeg så et solcelle springvand på internettet til 249 kr. inkl. fragt, kunne det ikke vælte budgettet. Duede det var det også ok...... og det duede, bare ikke som planlagt i det gamle fuglebad, der var alt for lille, for i løbet af ingen tid var alt vandet sprøjtet væk over kanten. Med lidt vind går det ret hurtigt. Gode råd var dyre. Jeg gennemtravlede nettet efter et stort fuglebad. Fandt et i granit på 70 cm Ø, til 1500 kr. + 400 kr. fragt. Det var lige rigeligt. Fuglebade ideen blev forladt. Så tænkte jeg på selv at støbe et i to murerbaljer, det er sjovt, men besværligt og der skulle købes en masse materialer. Så googlede jeg BÅLFAD i stedet for FUGLEBAD. Her var jeg heldig. Jem&Fix havde et støbejerns bålfad med en diameter på 61 cm  til 300 kr med stativ. 
Stativet havde jeg nu ikke tænkt mig at bruge, og benene var for langt fra hinanden til at det kunne stå på bordet, og dog.... stativet blev vendt på hovedet og nu kunne det støtte fadet. Iøvrigt er der et lille hul i midten af fadet, som blev tætnet med en skrue og gummiskiver. 



Springvandet fylder ikke et meget. Det har sugekopper i bunden så man kan sætte det på en tungere genstand for at det ikke vibrerer for meget, når vandet plasker ned over det. Bålfadet vil ruste ret hurtigt, så jeg skal have det malet med rustbeskyttelse - tror jeg.....



Springvandet går i gang straks når solen skinner på solpanelerne. Når der ikke er sol nok, sprinkler det ikke kontinuerligt men stødvist. Det er her og nu strøm fra solen, for der er ikke noget batteri i, sådan som man kender det fra solcellelamperne. 


Der er flere forskellige dyser med som man valgfrit kan sætte på vandudgangen.  Vandet springer ca. 50 cm - ved høj solskin. Derfor må man også placere det sådan at det får max sol - og ikke under træer. Går der en sky for solen, daler strålen.



Fuglene kan fortsætte med at bruge det gamle granitfuglebad, for bålfadet er for dybt. Jeg vil dog lægge nogle sten i kanten af bålfadet. Måske kan fuglene li et brusebad ? Men det er måske ingen god ide, for jeg vil komme lidt algefjerner i vandet, så pumpen, der nemt kan tages ud og renses, ikke så hurtigt gror til med alger og ikke kan slæbe vandet rundt. Kapaciteten er 150 l vand i timen.





Jeg kan få lang tid til at gå med at se på vandet og høre dets plasken. En billig fornøjelse!

Selvfølgelig ruster et fad af støbejern, som ikke er beregnet til vand. Derfor var det rustent i løbet af ingen tid. Flere lag Hammerite lak holder nu rusten fra indersiden. Når sommeren er ovre og fadet tømt, skal ydersiden have en omgang sort maling.




Desværre stopper nedfaldne frø fra naboernes birketræer dyserne i springvandet. Løsningen blev at lægge et sort net over (insektnet). (Klip en passende cirkel, som når helt ud over kanten og ned under fadet. Sy en løbegang og træk en elastik i løbegangen. Det ses faktisk ikke.