tirsdag den 10. august 2021

AGAPANTHUS - PLANTER OG HAVEARBEJDE FRA A - Z

 En grundig oprydning i mine havebilleder var tiltrængt. Mange billeder tilbage til 2012 var glemte og mange var ikke værd at gemme på. I første omgang blev billederne sorteret i grupper og de bedste gemt. Tilbage er over 1500 mapper med forskellige billeder. Dem vil jeg tage frem enkeltvis, redigere, formindske, beskære og lægge ud på bloggen. Mit billedredigeringsprogram ACDSee Ultimo 2019 giver mulighed for stikord, men derudover har jeg også en gang i tidernes morgen startet med at lægge billeder ind i mappeorden. 

AGAPANTHUS - AFRIKAS LILJE - STJERNELILJE


Min Agapanthus blev købt i 2019 og jeg plantede den sammen med en Salvie med samme farve. Salvien gik ud, men 
Agapanthusen overvintrede i garagen


I 2020 voksede planten sig stor og fin og fik  rigtig mange blomster.


En sen aften den 17. august 2020 ringede mit barnebarn og spurgte om jeg stod ved mit ord om at ville lave borddekorationer til oldebarnets dåbsfest den følgende dag. Heldigvis har jeg et lille lager af skåle og oasis, så det ville jeg gerne. 


Ikke alle blomster egner sig til barnedåbsdekorationer og det unge par havde ikke kunnet finde andet end "voksne" blomster som roser og andet tungt


Selvfølgelig ofrede jeg  de smukke Agapanthus skærme til dekorationerne - og det slog lige til. Drenge kan jo ikke nøjes med rosa blomster :-) Sammen med Høstanemone og små buketter af Hortensia blev det til fine dekorationer, som de unge mennesker blev glade for. 


Efter overvintring i garagen og omplantning til større krukke tegner planten rigtig fint i 2021, hvor vi er nået til starten af august.