søndag den 28. marts 2021

SOMMEREN 2020 - CORONASOMMER

 Det er længe siden jeg havde gejst til at skrive i bloggen - intet har været "som det plejer", men hvor har vi været glade for at have et ret stort revir - ude og inde


Filippa æbletræet blev savet ned i 2018 og havde 2 år senere fået en fin lille krone  - med rigtig mange vanris. Det bekymrer mig nu ikke så meget, bare træet er i live og danner den fine skulptur, som vi har fulgt de snart 50 år der er gået, siden vi plantede det. 


Der skyder utallige skud ud fra både stammer og grene, så der er stadigvæk meget liv i træet.


Til glæde for sommerfuglene lod jeg en selvsået tidsel blive stående - indtil dens frø var "flyvefærdige". Så blev den klippet ned. Gad vide om den kan komme igen?








Det kæmpehøje grantræ blev også fældet i 2018, men vi lod stammen stå i 2, 5 meters højde. Planen er at en New Dawn rose skal slynge sig op ad det sammen med en blå klematis. 



Mine krukker skal helst beplantes med genbrugsplanter, det vil sige planter, der kommer igen år efter år.  I år havde jeg købt en fin Bjergte plante og den var fin meget længe. Jeg tvivler dog på at den kan klare en vinter med frostgrader. Glad og smuk er den i krukken ved fordøren.


Det er min plan at gøre haven så vedligeholdelsesfri som muligt. Det kræver dog at jeg er flittig med saksen og at manden klarer græsplænen. Plænen var så fin hele sommeren, men der skal nok komme noget mos i løbet af vinteren.