torsdag den 21. juni 2012

Buskforyngelse - et nødvendigt onde


Opstammede piletræer bliver tunge i det efter nogle år og mister deres
lette elegance. Jeg klipper mine opstammede piletræer voldsomt tilbage hvert
eneste år - somme tider to gange

Her er jeg trådt indenfor gennem grenene til træets stamme. En masse
 gamle visne grene lægger sig som et stativ under de nye grene. Ofte ser
man opstammede  piletræer klippet lige af  - som pagehår og det er netop
det jeg gerne vil undgå, ved at klippe i ulige længder og ved at tage de
underste grene helt væk, så de ikke danner "strutskørt" under de nye
grene

Jeg klipper nådesløst alle visne grene og enkelte kraftige nye skud
 væk, så langt ind mod podestedet som muligt

Piletræet har nu mistet størstedelen af "parykken" og de nye grene
kan bedre falde ind mod stammen i stedet for at stritte ud over de visne
grene

Nu er det opstammede piletræ lyst og gennemskinneligt for solen
og de lange grene bevæges yndefuldt af  vinden. Samtidig kan man
også se mere af terassebedet

Jeg kom for sent med kameraet, men nåede lige at tage et billede da
den ene side af den brogetbladede kristtorn allerede var klippet. Jeg klipper
 al nyvæksten fra i år af - ca. 30 cm hele vejen rundt. Jeg kan lige
nå at kllippe toppen stående på min køkkentrappestige

Sådan . Jeg klipper ikke med hæksaks, men klipper hver eneste gren
med min rosensaks. Jeg bryder mig ikke om ituklippede blade, som får
brune kanter

Laurbærkirsebærbusken er en flot busk, men den vokser stærkt.  For stærkt.Det er
2 år siden jeg sidst klippede den og nu er tiden inde igen.

Som det ses, klipper jeg hårdt - helt ind til gammelt træ. Det gør jeg altid
og jeg tager endda 5-10 cm af det gamle træ også. Busken kan sagtens
tåle det - og som det så rigtigt siges: Væksten følger saksen.

De to færdig klippede buske og jeg mangler at klippe 2 mere på modsat
side af indgangen.