lørdag den 19. maj 2012

Plante- og krukketid

Ayesha Hortensiaerne er nu kommet i krukker og skal ikke beskyttes mod
nattekulde (håber jeg). Alle kuglebuksbom er blevet klippet og jeg krydser
fingre for at jeg ikke får sygdom i dem. Der er en eller anden svamp i omløb
som får buksbom til at visne. Derfor skal jeg heller ikke købe en ny til erstat-
ning for den store buksbom på fortrappen, som er gået til denne vinter


Jeg har en forventning om at fuglebadets placering oven i krukken kommer
til at se bare en smule "naturlig" ud med en beplantning af  Bacopa, som
er så flot, men lugter modbydeligt. Den er bedst på afstand. Sølvsnerlerne
som er plantet imellem Bacopa skulle gerne blive så store og overdådige at
de kommer til at ligne vandfald - det håber jeg !

Jeg nænnede ikke at smide stedmoderblomsterne på komposten, for de var
stadigvæk små og kompakte. Nu pynter de i krukken  indtil de ikke kan mere


Den nye Klematis Julia Correvon har fået godt fat og er på
vej op i troldhasselgrenene. Planten kan nemmere få "fingre"
omkring de krogede grene end om de glatte jernstænger

Dronning Ingrid Pelargonierne står nu ude døgnet rundt. Der er dog ingen
huller i bunden af kassens plastik, så det må jeg fjerne for at planterne ikke
skal drukne i tilfælde af regnvejr

Sidste år var roserne angrebet af stråleplet. Derfor har de allerede fået en
omgang "Midol". Hortensiaerne venter på at krukkerne med tulipanerne
skal tømmes. Jeg tror at jeg vil plukke tulipanerne og tage løgene op, så
Hortensiaerne kan få deres krukker

Det er bare dejligt at vågne med udsigt til et blomstrende æbletræ. Træet er
snart 50 år gammelt og har både kræftknuder og revner på stammen samt
rustangreb. Det sidste er kureret med "Midol" sprøjtning på stammen