fredag den 12. juni 2009

Udplantning og studsning af piletræer

Aftenhimlen set fra mit skrivebord. Det er et betagende tæppe, der trækkes hen over os i disse sene aftentimer, hvor klokken er ved at være 22. Det er forunderligt, som himlen skifter farve. Jo, Vorherre har mange kulisser på sit lager.
Mine opstammede piletræer vokser helt utroligt og bliver studset - eller nærmere halveret 1-2 gange om året. Piletræer af den slags skal efter min mening være lette og elegante, så de svejer let i vinden. De bliver også nemt for tunge i toppen til den spinkle stamme.
Her har jeg klippet som jeg plejer: Først klipper jeg store grene af det øverste lag. De vokser som regel vildt i alle mulige retninger. Dernæst klipper jeg af længden og først til sidst nogle af de underliggende grene.
Det er vigtigt at man også kigger ind under bladhanget og får klippet de gamle tørre grene væk. Hvis de bliver siddende, virker de som et strutskørt inden under de nye yderste grene og så får man træer, som bliver alt for store. En gang imellem ser man stammede piletræer, som nærmest er pageklippede. Det synes jeg er synd, fordi det ødelægger pilens lette fremtoning.
Tagetes og Ageratum samt de pottekultiverede dahlia er klar til udplantning. Jeg har ventet på at jorden skulle blive tilpas våd, så de kunne trives uden vanding. Det er jo betydelig nemmere at vande dem, så længe de står i bakker.
Mit forsøg med at bruge avispotter er lykkedes ovenud. Det er ikke nødvendigt at fjerne avispotten ved udplantning, men jeg lavede dog hul på papiret nogle steder for at gøre det nemmere for rødderne at finde vej ud i den omliggende jord.
Det var meget blæsende i dag, men det var en herlig lun vind. På Sjælland har de fået så meget regn at der har været oversvømmelser mange steder. Hvor er det ulige fordelt selv i så lille et land. Enkelte udplantningsklare planter fik en pind, fordi de ikke var så store endnu. Det var især nødvendigt for de sølle 4 Anisisop, som jo først bliver til noget næste sommer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar