mandag den 22. juni 2009

Havens planter i midten af juni måned

Den røde Klematis på skurvæggen
Den er bare ikke til at styre, for den vil op -op - op, helt derop, hvor den ikke kan holde fast i noget, så jeg har prøvet at holde den nede med nogle pilegrene. Men ikke om den gider, tværtimod, nu prøver den at komme ind i skuret under tagpladerne. Nu må den selv om det.
Knopper i den overvintrede fuchsia - på 3. år - hurra!
Fuchsiaen er en morsdagsblomst fra yngstesønnen. Den var et brag af en fuchsia da jeg fik den, men så mange blomster forventer jeg ikke. Jeg er glad for hver eneste blomsterknop, som jeg længe har ventet på - og nu er de der! Fra min sofa bag glasvæggen har jeg frit udsyn til den.
Stedmor gider lidt endnu
Hvis man er flittig til at fjerne visne blomster og frøkapsler, kan stedmorplanterne faktisk holde hele sommeren. Denne her har sået sig selv fra sidste år. Den vidste nok at den klædte den røde Heuchera i baggrunden så flot.
Gertrude Jekyll
En herlig duftende engelsk rose, som blev købt fordi den skulle stå i en af de store krukker. Sidste år plantede jeg den alligevel ud, fordi den skrantede lidt. Det stadie har den overvundet nu og der er et langt skud og flere nye på vej.

Hortensia i krukke
Hortensiakrukken med nyt understel
Ih, hvor er jeg træt af de der middelmådige krukkevogne med dårlige hjul. Hver gang jeg skal flytte krukken ud i regnvejr eller af vejen, nåede jeg næsten at vælte hele molevitten fordi hjulene blokerede. Nu har jeg købt en "flyttekat" hos Jem & Fix, der havde dem på tilbud til 99 kr. Gemalen har savet brættet til og flyttet hjulene. De var nemlig langt billigere end i "løs vægt". Herligt - og der skal bestemt købes nogle flere til de største krukker.
Hvad er en have uden HOSTA ?
Disse pragtfulde bladplanter skjuler totalt nedvisnede tulipaner og det passer helt perfekt med den timing. Alle nye tulipaner er sat således at de efter blomstringen dækkes af en anden plante. Der er ikke noget, der er mere trist at se på end løgvækster, som står og bliver mere og mere gule og visne....... og det skal de, hvis de skal trække kræfter til næste års blomstring ned i løget.
Hosta i blomst langs skuret også her dækker de tulipaner
Mit højbed rummer kun krydderurter - og lathyrus
I år har jeg sat en wigwam af piletræ over oreganoen. Det virker fint og jeg undgår at den lægger sig hen over timian og persille. Jeg har ikke nænnet at klippe purløgen, men det skal gøres en af de nærmeste dage. Så vokser det bare fint til igen og der er purløg til resten af året. Vi er blevet ret gode til at tage nogle krydderurter med ind til al mulig madlavning.
Jordbær i ampler
Schneewitchen blomstrer fint - men har meldug! Klatrerosen er alt for stor og jeg har måttet tøjre den. Det var med vilje jeg ikke klippede den mere tilbage, fordi den gerne måtte dække fuglekassen lidt. Men der kom slet ingen fugle i kassen i år. Når den er afblomstret - den blomstrer kun den ene gang, vil jeg lade en hvid tallerkensmækker kravle op i de bare grene. Med lidt held kan den dog få blomster een gang til i sommer.
Min stammede syriske rose, som får hvide blomster med lilla midte. Syrisk rose - lilla - i krukke
Jeg har flyttet planten et par gange, men her i det lune hjørne i krukken ser den ud til at trives. Det bliver spændende at se om der kommer knopper i den snart.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar