mandag den 1. juni 2009

Den forsømte blog - hele maj måned

Starten på udelivet kræver en indsats
Det skal være skidt, før det kan blive godt. Der trænger til en grundig rengøring af både vinduer og træværk. Ikke mindst havemøblerne skal have godt af en omgang brun sæbe og en skurebørste. Jeg elsker det lyse ubehandlede teaktræ, som kun får en omgang med de omtalte remedier et par gange i løbet af sommeren. Allermest elsker jeg det sølvgrå look på de møbler, som står ude på terassen. Møblerne på den overdækkede terasse bliver ikke bleget så meget af sol og vind, så de ser stadigvæk helt nye ud efter mere end 12 år.
Så kan pladsen indtages I slutningen af maj har der været fart på alle planter. Det nye espalierhegn tegner til at være en god investering. Rhododendron har afløst forårsløgene. Der kommer flere billeder af alle de tulipaner etc. fra de mange poser blomsterløg jeg lagde i efteråret. Lige nu strutter det hele af velvære Et kig fra terassen og op på 1. sals terassen. Vores have ligger på et let skrånende terræn, så haven er anlagt med flere små plateauer.
Der blev indkøbt sommerblomster, selvom det var lidt for tidligt og faren for nattefrost ikke overstået. Blomsterne fik lov til at stå lidt beskyttet under den overdækkede terasse. Her kunne vi rigtig nyde dem.
Heliotropen er en uundværlig plante med dens stærkt af Vanilje duftende blomster. Den bliver altid sat i hyggekrogen, for det er især om aftenenen den udsender sin duft.
Brun sæbe + en skurebørste og lidt knofedt
Sommerens krukker
I år skulle jeg virkelig reducere antallet af plantninger og krukker. Udover de 2 petunia har jeg ikke købt andre sommerplanter end 3 heliotrop, 1 tobaksplante og 12 stk. spanske Margaritter. De 12 Margaritter skal plantes i mit bålbed, når vi om forhåbentlig snart får brændt det sidste haveaffald. Heldigvis må vi brænde haveaffald når man ellers har en have, som er stor nok til at man kan holde den foreskrevne afstand til bygninger.
I mine andre krukker har jeg 2 overvintrendeFuchsier, 2 krukker med Hortensier og 3 andre krukker med en opstammet kugleklippet liguster, som snart er ved at være gamle. Der er også en tomatplante i en stor krukke + nogle tomater plantet i sorte spande. Som forsøg har jeg også sået ærter i to sorte spande. Selvom om vi har en stor have, har jeg ikke plads til en egentlig køkkenhave.
Den lidt stive busk i krukken er en syrisk rose, som kun blomstrede for 3 år siden, da jeg købte den. Siden har jeg flyttet om på den - men aldrig til et sted med varme og sol nok. Nu håber jeg at den tager til takke med krukken.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar