onsdag den 18. september 2019

UBUDNE GÆSTER - ROTTER



På vej over til hasselbuskene for at plukke nødder,  sank jorden pludselig ned under min ene fod og tæt ved var der et mystisk hul. Min første tanke var rotter, så jeg stoppede noget græsafklip ned i hullet - og indberettede til kommunen. Jeg vidste at der var en samlebrønd i nærheden, som der i løbet af årene var vokset græs henover. Vi gravede os ned til brønddækslet og det viste sig at der var godt fyldt op med jord i brønden. Altså bud efter kloakmester og slamsuger for at suge jorden ud. Rotterne havde gravet sig ud gennem brøndens bund hele 3 steder. Brønden blev repareret.




Vi fik efterset de andre 2 brønde. Den ene var let tilgængelig, selvom jeg havde cemtenteret sten i hjørnerne, heldigvis havde jeg været forudseende og havde lavet en kant af pap ind mod brønddækslet, så betonen ikke hang fast i dækslet. 


Det var lidt værre med den 3. brønd, som var godt beplantet og måtte befries for lavendler og efeu.
Jeg havde allerede tidligere på året tænkt at det var synd at krukken forsvandt helt i alt det grønne.
Denne brønd var over 2 m dyb og med tilslutning til kommunens spildevandsledning. Her fik vi indsat en rottespærre. Vi gider ikke kloakrotter mere, for det viste sig at forsikringen selvfølgelig ikke betaler, selvom vi har forsikret skjulte rør og stikledninger...... bare ikke cementrør! 


Nu må vi så have "smukkeseret" omkring brønddækslet, så det er let tilgængeligt for inspektion af rottespærren, som skal tilses en gang om året. 


I forvejen var jeg  ved at ændre gangen bag huset ved at gøre græsarealet bredere og ændre på kanten ind mod huset. Det bliver spændende om jeg kan få det til at passe med de forhånden værende sten. Mit nysåede græs langs kanten var lige spiret, så nu er det om igen - hvis det ellers ikke er for sent i år. Der loves rimfrost i morgen - den 19. september - allerede?