onsdag den 4. september 2019

SKØNNE BLÅGRØNNE HOSTA MED STORE BLADE


Vores runde bed midt i græsplænen har både været bålbed og trampolinplads, før de store blågrønne hostaer holdt deres indtog. Nu er de vokset så meget at pladsen bliver trang og jeg må halvere hver plante når foråret kommer. I modsætning til mine andre lidt mindre hostaer har denne art smukke blomster som sidder tæt ved bladene.


Når blomsterne er visnede står de mange blomsteraks tilbage med store frøkapsler og grimme tørre blomster. Der er rigtig mange af dem og det er ikke spor kønt. 


Jeg har klippet de visne blomster og frøstande af, og det så straks mindre rodet ud.




Det er nu ikke kun for skønhedens skyld jeg har klippet frøstandene af. Sidste år lod jeg dem være og så fik de smidt mange frø, som kom til syne alle vegne og især under de store planter.


Hver frøstand indeholder rigtig mange frø - en frøkærne med en enkelt vinge, hvormed frøene kan flyve vidt omkring.


Bålbedet så for nogle år siden sådan ud som på billedet. Det blev brugt til afbrænding af afklippede roser. Derefter plantede jeg et par små hosta og diverse sommerblomster i flere år indtil der permanent kom til at stå Hosta med Anisisisop i midten.


I år spirede der mange Anisisop frem under de store Hostablade og jeg regner med at kunne flytte dem. Anisisop er toårige sommerblomster, som med lidt held kan komme igen i flere år. De er en sand insektmagnet.