lørdag den 12. september 2009

Kantstikning - septemberhave

Blåkvast Ageratum Blue Mink - uovertruffen dejlig i lang tid
Caryopteris clandonensis Worcester Gold. Blåskæg
En dejlig busk, som skal stå lidt lunt. Jeg havde fået fortalt at den havde svært ved at klare sig i det danske klima. Men nu er den efter 3 år blevet så stor at jeg er nødt til at plante den om. Den blomstrer fra midt i september og i ca. 4 uger. Ellers er den bare køn at kigge på.
Det er mange meter kant der skal stikkes af før jeg er færdig men det er først henne om hjørnet.
Min "knæleskammel", som er hjemmegjort, fordi butikken havde udsolgt, er en god hjælp til en ældre gartnerkvinde, for der skal mange knæbøjninger til dette arbejde.
Morgendagens arbejde er forberedt. Når jeg husker at nippe de visne tageteshoveder af, vil de blomstre helt frem til frosten. Plantet sammen med de spanske margaritter (Osteoporum) har de været helt fri for snegleangreb i år.
Ganske enkle blomster, som børn tegner dem - hvor er de smukke.
Der er virkelig blevet tæt overalt, så der skal tyndes ud mange steder når jeg kan se den enkelte plante om et par måneder.
Højbed, regnvandstønder, og mit hjemmelavede plantebord.
En lille bitte smule vandspejl i den genanvendte skorstensafdækning.
Der er 3 planter tilbage af de Anisisop jeg såede i foråret. Straks første nat de var plantet ud, åd dræbersneglene alle med undtagelse af 3 planter, som jeg nåede at redde. Den ene er stor og i blomst, men de andre to planter er der. Jeg synes at det er en flot staude, så der skal sås nye næste år.
Anisisop (Staude)
Naboernes katte WC er nu plantet til - før havde jeg lagt kristtornblade der, men det var nu ikke videre kønt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar