mandag den 24. august 2009

Blomster i min augusthave

Augusthaven byder på mange blomster
Afhængig af vejret har nogle planter en længere eller kortere blomstringstid. Høstfloksen har for eksempel haft en meget lang blomstringstid. I begyndelsen for 6-8 år siden, havde jeg kun en enkelt plante og købte senere en lyslilla til at matche den pinkfarvede. For et par år siden havde høstfloksen sået sig selv et par andre steder, så der nu er flotte lysende høstfloks mange steder. Jeg overvejer at købe en hvid høstfloks.
Mange andre planter er på deres højeste i øjeblikket. Skiftende vejr med sol og regn har sat nogle i stå - og skub i andre planter.
Hjemmeavlet Ageratum - en plante, som jeg sår hvert år, fordi den netop nu i august afløser lavendlens blå farver. På frøposen er det lave kompakte planter, men hos mig er de altid 2o-30 cm høje og det passer fint med at de lige kan titte op over bunddækkende planter. Jeg skal huske at tage frø af dem.
Høstanemoner er flotte, jeg kan li' deres smukke blade om foråret, hvor de hurtigt dækker bunden. Lige nu kan jeg kigge ud på store skyer af lyserøde blomster med mange nikkende smukke grå knopper
Min lilla høstfloks
Min pinkfarvede høstfloks
En travl bi i en sentblomstrende katost-blomst
Et farvespil, som jeg slet ikke kunne få ordentligt i "kassen"
Rosen "Lady Chatterley" en krydsning mellem "Queen Elisabeth" og "Superstar".
Oregano i blomst - den bliver klippet ned om et øjeblik, hvis vi skal have flere krydderblade ud af den i år.
"The Pink Fairy" rosen som bliver ved med at blomstre i det uendelige.
Buddleja og forskellige Hortensiabuske
Her i august har der været op til hundrede sommerfugle i busken - på een gang. Det er bare et pragtfuldt syn - bortset fra at der også kommer mange larver ud af mange sommerfugle. Nå, pyt med det - dem tager mejserne sig af til foråret.
En overvandet sukkulent - men den er heldigvis kommet sig igen.
Hjemmesåede Tagetes " Vanilla". De dufter/lugter ikke som almindelige tagetes. Godt for dem, ellers havde jegt ikke sået dem år efter år. De købte frø bliver noget højere end mine tagetes, som er sået af frø fra sidste års planter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar