søndag den 27. april 2008

Mit møde med ET - og ikke særlig sjovt arbejde

Ups - den lille fyr kom ud af æbletræet
Ja, jeg grinede lidt, da jeg fandt den lille fyr, som bare er et sygdomstegn på vores æbletræ. Men sjov det er han da.
Til gengæld har det været hårdt slidsomt arbejde for ryggen i dag. Kompostbunkerne skulle graves ud og komposten bruges til jordforbedring sammen med spagnum i de bede der fremkom efter at vores fjeldribes blev klippet totalt ned. Efter 15-20 år er der ingen vej udenom og i dag besluttede jeg mig for at også den sidste del ved bænken skulle på en hårdt tiltrængt foryngelseskur. Buskene havde 3-4-5 meter lange grene, som vævede sig ud og ind mellem hinanden i toppen. Mange steder var toppen faldet ned foran busken og havde slået rødder.
Da buskene var klippet ned til 50-70 cm var der 3-4 meter plads foran dem. Den tomme plads er nu tilplantet med 9 stk. Rhododendron af forskellige slags. I løbet af sommeren vil Ribes buskene igen være tætte og må så holdes nede, så de ikke bliver lange og risede igen.
Malearbejde
Bag ved Ribes buskene i krattet har jeg min lagerbeholder stående. Den blev nu alt for synlig, så jeg blandede en masse farveslatter sammen og gav den en omgang camouflagemaling.
I beholderen, som er lavet af restplader fra vores gamle terassetag gemmer jeg spagnum, sand, urtepotter, spande og diverse skrammel.
Det er ret hårdt at ordne kompostbunken til fin muldjord. Jeg står op i beholderne og sier indholdet med min greb. Jeg må lære at findele det grove materiale lidt mere, så det er nemmere at håndtere med greben. Men der kom 20 trillebørfulde fineste kompostjord ud af de 2 beholdere. Jeg gider ikke stikke om og alt det pjat, så i den ene beholder var der 3 års kompost og i den anden 2. års. Det ikke omsatte fra 2. års beholderen er skovlet over i den tomme beholder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar