tirsdag den 6. maj 2008

Nye bede - nye planter - masser af arbejde

Den nye baghave op til kratskoven
Jeg nåede lige at få bålet brændt af inden onsdagens store regnskyl. Det var heldigt, for børnebørnene ville gerne have trampolinen stillet op Kristi Himmelfartsdag. Nu er den taget ned igen og bålstedet er igen forvandlet til bålbed. Det var meningen at jeg ville forsøge mig med en permanent beplantning her, men det viste sig at vi ikke kune undvære et sted, hvor vi kunne få gjort kål på rosen- og lavendelafklip samt kristtorneblade, som ikke egner sig til kompostering.
Der var indkøbt 12 roser til bålbedet, men dem finder jeg sagtens en anden plads til. I stedet for har jeg nu plantet hosta, løvefod, cinerarie og spanske marguritter. Dem kan jeg altid tage op igen og overvintre andetsteds. Senere vil jeg plante cremehvide tagetes og biblomme i dette bed.
Men foreløbig bliver der ikke gjort mere ved det.

Bænken i nye omgivelser og aftensol

Det nye bed mod kratskoven.

Judaspenge findes altid et eller andet sted i haven - og jeg kan li' dem.

I de 35 år vi har boet her, har der altid vokset Judaspenge et eller andet sted. Det er en to-årig plante, som sår sig villigt selv, og når den er afblomstret, er den nem at trække op. Dens forfriskende lilla farve står så godt til at det spæde grønne. Denne her vokser i vores krat, men der er et par stykker på mere civiliserede steder. De får også lov til at blive stående.

Onsdagens regnskyl var velkommen - nu er regnvandstønderne fulde
Og med de sidste dages varme tør jeg begynde at plante blomster ud, men først skal bålstedet ordnes
Støttepædagog
Sidste år forærede vi min søster en fin haveskammel. Hun er så glad for den at jeg også ville have sådan en. Meget arbejde er nemlig nemmere at udføre på knæ. Desværre havde de ikke flere skamler, men jeg kom i tanker om at vi havde 2 hyldebøjler liggende. Min fingersnilde gemal fik hurtigt sat dem på et brædt - og det funker bare. Dog kan jeg ikke vende"støtten" om og sidde på den, men det er måske meget godt!
Bunddække under grantræet er perfekt i år - alt er groet sammen

En anden slags bunddække er disse jordbær

Jeg aner ikke, hvor vi har fået disse skovjordbær eller vilde jordbær fra, men de skyder ganske mange skud til alle sider og kunne danne et fint dække. Jeg tror at jeg vil flytte nogle skud op i kratskoven. Hvis de tager overhånd er de nemme at fjerne igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar