lørdag den 26. april 2008

Forhavens tulipaner og nye planter

Forhaven ligger på husets nordside
Selvom forhaven ligger i skygge af huset en del af dagen, er der alligevel morgen og aftensol. Derfor kan de fleste planter få lys nok og er sikkert taknemmelige for en smule skygge når det er varmt. Det er en forholdsvis stor forhave anlagt i flere niveauer. Det gør den måske lidt nemmere at passe fordi jeg kan tage det i flere tempi. I normale vækstsæsoner kan jeg nøjes med en stor omgang 2 gange. De 40 roser på 1. etage skal dog jævnligt have fjernet visne blomster. Jeg er lige blevet færdig med at klippe lavendler, benved, roser, potentil, spiræa antoni waterii og hypericum helt ned til 2o cm. Det er ikke strengt nødvendigt, men væksten bliver langt kønnere efter en studsning. Sidste år fik spiræaen meldug tidligt på året. Efter en nedklipning blev de fine og det passsede flot med en lidt senere blomstring sammen med hypericum.

Jeg er meget ihærdig med saksen overalt

Konkylierne som vi samlede i massevis

Da vi var i sommerhus ved Vesterhavet i vinterferien kunne vi slet ikke stoppe med at samle konkylier. Egentlig vidste jeg ikke, hvad de skulle bruges til, men nu pynter de ovenpå jorden i krukken med den kugleklippede buksbom på fortrappen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar