søndag den 16. juni 2013

Rhododendron dominerer billedet


 I slutningen af maj eksploderede haven trods kulde og blæst i et sandt farveorgie. Først var der Tulipanerne og samtidig sprang alle Rhododendron ud næsten på een gang. Sidste år klippede jeg mange Rhododendron ned og det havde jeg vist aldrig regnet med at skulle have behov for. Men mine planter har kun haft godt af det. De har trods en streng vinter sat mange nye knopper, så der skal også skæres i år. Det giver tættere planter og højere end 2,5 meter vil jeg ikke gerne have dem. 

Jeg kan i mange nabohaver se at mange stedsegrønne skulle have været holdt nede for lang tid siden. I slutningen af 60'erne var det moderne at plante "kirkegårdsplanter" og de er absolut kønnest som små. Når de først er 3-4 meter høje er de bare kedelige og bastante og så må de bare fældes for at give plads til nyt. Sådan gik det med vores store Picea Pungens Glauca, som måtte lade livet sidste efterår.

Jeg er også færdig med at fjerne ukrudt og med at stikke græsplænens kanter af. Nu er der ro et par uger afhængig af vejret, før der må en større omgang til igen.