fredag den 27. juli 2007

Roser er taknemmelige blomster

Små klatreroser røde og hvide sammen på min mini-pergola
Roserne købte jeg engang på torvet fordi de var billige - ingen navneskilte ingen sortsbeskrivelse. I flere år var de ret oversete, fordi de bare fik megalange ranker, som jeg klippede af. Da jeg fik lavet min mini-pergola til gennemgangen til vores "kratskov", plantede jeg en hvid og en rød rose ved hver stolpe. Det var sidste år. I år har de nået overliggeren og det ser noget så festligt ud med de to farver sammen - en hel æresport! Billede følger en dag hvor jeg står tidlig nok op, af hensyn til belysningen på billedet :-)

Orange potteroser er blevet meget høje

Alle mine roser

Roser er nok de mest taknemmelige planter i vores have. De blomstrer trofast hvert eneste år, selvom de nogle år er ramt af de forskellige klassiske rosensygdomme som stråleplet og rust. Selvfølgelig får de også bladlus. Dem gør jeg intet andet ved end at jeg efterser de nye knopper og maser lusene mellem fingrene. Det er effektivt, billigt - - og fingrene kan da vaskes. I år har jeg givet roserne gødning 1 gang hver 4. uge. Regnen har sikkert udvasket jorden så grundigt at der ikke er nogen næring tilbage. Jeg klipper de visne roser af inden de falder af. Det ser både bedre ud og fremmer væksten. Det opfatter jeg ikke som arbejde fordi jeg gør det når jeg er på min daglige haverunde.

Rød klatrerose med de flotteste blade

Såvidt jeg husker er dette en rose med navnet "Hausmann". Efter at jeg har lært at binde grenene vandret på espalieret, kvitterer den med dobbelt så mange blomster. Men den skal bindes op tit. Pludselig er der meterlange nye skud på den.

Lady Chatterley
Denne rose har jeg fået ved en fejltagelse og den er lidt af en sjældenhed. En krydsning mellem Queen Elisabeth og Super-Star. Jeg har haft den i over 30 år og den har vokset sig til en 2 meter høj og bred busk. I år har den desværre tabt mange af de superskønne blade, som er røde de første par måneder i vækstsæsonen. Hvis den fortsætter med at tabe blade vil jeg klippe den ned til 30-40 cm. Den skal nok komme med flere blomster alligevel i år.

En fuldendt blomst

Astrid Lindgren

Astrid Lindgren

For over 25 år siden plantede jeg 3 styk af denne rose samme sted. I dag er det blevet en enorm rosenbusk, som sagtens kan blive 2,50 m i højden og 5 meter i omkreds. Den er utroligt rigtblomstrende og en enkelt stilk kan sagtens fylde en vase. Det er dog bedst at skille de enkelte stængler så vandforsyningen til blomsterne bliver bedre. Den har en skøn blid rosenduft.

The Pink Fairy på begge sider af fortrappen
The Fairy
The Fairy findes i flere nuancer fra svag lyserød til kraftig pinkrød. Mine roser er alle pinkfarvede som på billedet nedenunder. Blomstergrenene kan blive meterlange, men da de bøjer sig under rosernes vægt - især når de har fået så meget regn som i år, bliver de til bunddækkeroser. De renser sig selv, det vil sige at de visne blomster sidder lidt længere, hvor efter de falder af og er trods mængden ret usynlige. Rosen blomstrer indtil frosten tager sig af dem. Nogle år beskærer jeg dem kraftigt, andre år klipper jeg kun de allerlængste grene af.
The Fairy (pink) med overdådig blomstring og lang blomstringstid

The Pink Fairy ved terassetrappen

De sidste mange dages regn har ikke ødelagt blomstringen for disse roser. Blomsterhovederne er så små at de hurtigt tørrer efter en regnbyge og ikke kommer til at hænge som slatne klude.

Til gengæld er der mange andre blomster, som trænger til en kærlig hånd. Den store fuchsia som hænger på terassen har blomstret overdådigt og har nu smidt de afblomstrede hoveder. Det er blandt andet her vores terassebed har en funktion. Vinden sørger for at blæse blade m.m. hen i et hjørne fremfor at det flyver over hele terassen. Jeg må vist have fat i en kost...... en gang når det ikke regner.....

The Alnwick Rose med en herlig duft

1 kommentar:

  1. Hvor er dine roser flotte! Jeg har købt en enkelt Astrid Lindgren i år og har sat den midt i staudebedet - den har ikke blomstret endnu, men har knopper. Og til næste år bliver den sikkert rigtig flot! Hvor meget klipper du af din(e) om foråret?

    SvarSlet