tirsdag den 31. juli 2007

Aftentur i haven

Der er bare pragtfuldt omkring terassen i aften
I aften skinnede solen så dejligt at jeg slet ikke kunne lade være med at tage en lille rundtur i haven efter at krukkerne var blevet vandet. Krukke-vanderiet skal jo passes, uanset hvor meget vand der kommer oppefra.
Der er utrolig frodigt rundt omkring og jeg har nogenlunde styr på dræbersneglene. Hortensia'erne blomstrer som aldrig før, og deres latinske navn "Hydrangea" betyder da også vandkrukke. Jeg har flere hortensia'er end jeg har nået at tage billeder af i aften, men de kommer senere. En del af dem blomstrer først om et par uger.
På den lille bare plet mellem de runde buksbom er der plantet 5 hvide lavendler. Dem er jeg meget spændt på. Jeg har også købt 2 rosa lavendler ....... de ser ikke for godt ud, så dem flytter jeg til forhaven, hvor der er prima mager lavendeljord med masser af sand.
Cinerarie (Sølvblad) blomstrer fordi den har overvintret.
En dobbelt hvid Petunia
Gartneren havde ingen hvide Petunia Surfina i år, så jeg tog i stedet for denne smukke dobbelte blomst. Men den har det ikke spor godt med for meget vand. Først da jeg tog den ind under halvtaget livede den op. Nu har jeg sat den i "bur" for at løfte stilkene en smule. De første rønnebær og æbler er blæst af i dagens storm. Det lader dog til at æblerne hænger godt fast i år, for der har ikke været mange nedfaldsæbler af de små først på sæsonen.
Hvid potentil (Abbots White)
Dem tror jeg at jeg vil købe flere af - eventuelt prøve selv at formere - det er sikkert nemt. Det er en meget taknemmelig bundplante, som står så godt til både rosa og blå/lilla blomster.

Blomster i mine nye "Gentle Cover" roser, som skal være bunddække i terassebedet.
En flammende rød Lobelie
Sidste år havde jeg købt 5 af disse smukke planter og det var meningen at jeg ville købe dem igen i år. Desværre kunne jeg ikke finde dem nogen steder. Til gengæld havde jeg glemt at jeg havde sat blomsterne fra sidste år i jorden da jeg tømte krukkerne. Uden at vide, hvad det blev til, plantede jeg dem ud - og i dag blev jeg rigtig overrasket over at se de flotte røde blomster. Gad vide om jeg kan få dem bragt helskindet gennem den næste vinter også. Så skal de få en bedre plads end de har fået i år - næsten dækket af mine Anna Belle hortensiaer. Mon det går an at plante dem om nu? Når man køber dem er de jo også i blomst.
Heliotropen på terassen er overvintret med succes
Nogle blomster er et "must" for mig - for duftens skyld. En af favoritterne er Heliotrop, som jeg har haft held til at overvintre. Duften kan ikke beskrives - vanilje-frugtagtig. Jeg dypper næsen i duftnelliker, engelske roser, lathyrus og i Lobularia (Biblomme) og lavendler. Men det er da heller ikke til at komme forbi citronmelissen uden at nulre et blad og nyde dens friske syrlige duft.
En ukendt rose midt i min Rhododendron
Hortensia tager farve efter jorbundsforholdene
Nederst til venstre er der et billede af de hæslige-kunstig-blå hortensiaer som jeg var så heldig at få ganske gratis i vores brugs, da de skulle kasseres. Der var 28 planter og jeg er sikker på at den blå farve bliver enten meget mere dæmpet eller endda rødlig næste år. At den har fået en rødlig farve nu kan godt være et "aldersfænomen". Det bliver spændende at se hvad de bliver til.
Liatris (Lampepudser)
Lavendler og Hortensia - begge lavendelfarvede Tagetes Vanilla
Tagets dufter normalt afskyeligt, men denne sort er næsten uden duft - i hvert fald dufter den ikke som Tagetes plejer. Det er bare så taknemmelig en sort, som næsten ligner nelliker. Der var 13 frø i posen og der kom 12 planter ud af det. Normalt bliver de omkring 60 cm høje - nogle år endda højere, men jet har knebet topskuddene af et par gange for at hold planterne lave under trampolinen.
Jordbær i lange baner
Mine 3 ampler med jordbær overgår sig selv i år - og det har ikke noget med den megen regn at gøre, for de hænger under tagudhænget på garagen og skal vandes hver dag. De får en smule gødning med hver vanding - 3 liter vand hver eneste aften..... hver ampel.... Se blot hvor mange jordbær der er - og det et par dage efter at børnebørnene har været her på ferie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar