lørdag den 28. juli 2007

Omplantning i terassebedet

Gentle Cover- en lyserød bunddækkerose 20-40 cm høj
Når vejret er sådan at vi ikke kan komme ud at sejle, må vi jo finde på noget andet. Vi tog på planteskolen for at købe bunddækkeroser til terassebedet.
Jeg har jo lovet mig selv at jeg ikke vil knokle med at så og pleje så mange udplantningsplanter som i år. Det er da sjovt nok at blomsterne er hjemmeavlede, men jeg har altid svært ved at kassere planterne når jeg skal prikle ud - og ender med alt for mange planter. Beslutningen er taget. Der skal tages stiklinger af det der kommer igen år efter år (stauder og halvbuske) og så skal der iøvrigt plantes forskellige bunddækkeroser.
I første omgang er det bedet på terassen, som trænger til lidt fornyelse. Sidste efterår fjernede jeg jo alle geranier (storkenæb), fordi de bare blev for meget. I år har jeg så plantet hjemmeavlede Cinerarie (sølvblad) og Nicotiana (tobaksblomst) i hvide og pink farver. Det skulle være flot sammen med de mørkerøde Heuchera. Det er også fint nok, men midt i bedet står der en Hebe, som bare er blevet alt for stor, hvis terassebedet skal holdes nede på ca. 50 cm.
7 roser er købt og så er det bare på med handskerne

Hebe skal flyttes til et andet sted

Ligustertræet skal ned i jorden

.... Og hvis nogen gerne vil vide, hvad saksen gør i dette bed, så er det altså mit håndvåben mod dræbersneglene. Der sidder en saks i jorden mange steder i min have. Derudover bruger jeg sneglegift, som virker ved at sneglene tørrer ud efter at de har afgivet en masse slim. Føj..... Jeg stemmer på Villy Søvndal. Tænk hvor mange arbejdstimer der går med at rende efter snegle. Der findes mange måder at aflive dem på - med salt, i kogende vand. Jeg går ind for halshugning eller halvering. Det er vist den mest skånsomme måde for sneglene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar