søndag den 8. november 2015

SJOVE SVAMPE OG NOVEMBERHAVE



På vejen hjem fik jeg øje på denne mærkelige svamp. Først troede jeg at det var noget fra en appelsin, men det var en svamp. Det er ikke lykkedes mig at google dens navn.


Som lille ser svampen sådan ud. Det ser ud som om den vokser sig større ud fra midten. 


I min egen have havde jeg nogle dage tidligere fundet denne koralsvamp. 


Efteråret byder på rigtig mange bladfarver. Det er også som om bladene sidder lidt længere på buske og træer i år.

Takstræet nederst til venstre i billedet var klippet totalt ned og det var tvivlsomt om det ville komme sig igen. Det har været et år om at få nåle igen. Det første hold blev frostsvedet i foråret.
De to birketræer er nøjagtig lige gamle og selvsåede. Træet til venstre står på naboens grund. Jeg ville have gravet vores selvsåede træ op, men besluttede mig for et eksperiment: Træet bliver klippet helt ind til de tykkeste grene hvert forår. Det er jo imod træets natur, men jeg synes nu godt om det alligevel.


Hortensiaerne langs husets nordside og tæt op ad muren har haft eventyrligt mange blomster i en skøn douche rosa farve i år.


De sidste æbler er faldet ned i nattens storm og mange af de gamle tynde og frønnede grene er også knækket af. Jeg har lavet gelee af de sidste æbler. I forvejen ligger der  20 stk. 1 liters isdåser med æblemos i fryseren, kogt i microovnen. Desuden er der nogle glas  blandet æble/hyben marmelade.


Vores terassebord står godt beskyttet under taget og med kig til det mange gange om dagen fra vores stue, elsker jeg at have sammenplantninger stående på bordet. Mange af planterne kan sagtens tåle lidt frostgrader. 


Jeg kan slet ikke stå for pyntegræskar med bizarre former.