tirsdag den 9. oktober 2012

Held med pelargonier i 2012

I år har jeg været meget heldig med mine pelargonier. Sidste år købte jeg en kasse
med pelargonier, som Brugsen ville smide ud. 25 kr. for 11 Dronning Ingrid pelargo
nier. De kom sig allesammen og overvintrede i altankasser ude i vores garage. Jeg
har aldrig overvintret andet end vores fuchsia, men det er gået over al forventning,
selvom vi jo havde ned til 25 graders frost.

Dronning Ingrid pelargonien er mere laksefarvet end rosa, så det havde jeg ikke
tænkt over, da jeg satte dem ned i altankasserne. I år får de pink pelargonier en
rød snor om "livet" mens de igen overvintrer i garagen.

Her er de pink pelargonier sammen med de laksefarvede. Pelargonier trives bedst
sammen i en lille krukke, så oldemors servanteskål med en indsats af en zinkbalje
resulterede i mange blomster sommeren igennem. Jeg blander selv min havegødning
af resten af plænegødningen. 5 dl. gødningskugler opløses i 5 liter vand. Dette kon-
centrat fortynder jeg så igen med 1 dl. til 10 l vand. Det er langt billigere end at det
købestads, som sikkert indeholder det samme :-) 

Her er den pinkfarvede pelargonie, som jeg i grunden synes bedst om, fordi den
ikke er så fyldt og bedre kan tåle regn uden at klaske sammen.

Min flotte kuglebuksbom på fortrappen var gået ud, fordi jeg havde glemt at vande.
Nu har jeg sat en hjemmelavet kugle af liguster i midten og pelargonier udenom.

Jeg er sluppet for en hel del "bæren vand" i år, men planterne under den overdækkede
terasse skal jo forsynes og aldrig har de været så store som i år.