tirsdag den 9. oktober 2012

Det lakker alvorligt mod efterår

Efteråret nærmer sig med stormskridt, selvom jeg tøver med at rykke planter op.
Jeg nænner det ikke så længe de blomstrer så smukt. Men det skal jo gøres

Æblerne rasler ned i spandevis og jeg har allerede kogt æblemos til fryseren, ialt
12 Carte'dor dåser og der skal mindst 8 mere for at dække vinterens behov  for
æblegrød. Høstfloksen blomstrer stadigvæk og alt er frodigt rundt omkring.

Kristtornen er blevet alt for voldsom og der er ikke andet at gøre end at barbere
den næsten ind til stammen.

Som skrevet så gjort - og det pynter ikke før næste år :-)

Langs hækken er der en næsten 1 meter bred jordkant. Her har jeg haft bønner i
år, men det var næsten mere end vi kunne spise og fryse. Nu har jeg besluttet mig
til at så græs langs med hækken - færdigt arbejde. Det skal bare gøres nemmere
for ingen af os bliver yngre.


Efteråret har sat sine spor i hjertetræet og snart følger sikkert den første nattefrost.
Det vil sige, at det var lige op over forleden nat, hvor der var en svag ishinde på
fuglebadets vandspejl


Fuglebadet i krukken blev lige som jeg havde forestillet mig det. Bacopa og sølvsnerle
illuderer "vandfald". En skam at man må begynde forfra næste år. Måske skulle jeg prø-
ve at overvintre sølvsnerlestiklinger?

Skal - skal ikke? Jo, nu har vi besluttet os til at lade en profi gartner fælde det store
grantræ, som vi havde med os fra vores første have i Gram ved Skanderborg. Det er
40 år siden. Vi har opstammet det ad flere omgange og omkredsen forneden er 160 cm.