onsdag den 30. november 2016

TØRREDE BLOMSTER FRA MIN HAVE



I årets løb køber jeg en del potteplanter, sjældent afskårne blomster, dem kan jeg finde i min egen have. Der er dog et par måneder fra september - og midt i december, hvor jeg bruger mine tørrede blomster indtil julens blomster og juledekorationerne tager over


På et tidspunkt i starten af september er de fleste Hortensiaer ved at være mindre saftspændte og går over til at være læderagtige eller ligefrem tørre. Nogle falmer med ynde, andre bliver brune, slatne og kedelige. Det er med at plukke og tørre på det passende tidspunkt. Udendørs tørring får blomsterne til at falme, så man er nødt til at gøre det indendørs.



Nogle steder foretrækker jeg farver, der matcher omgivelserne, andre gange kan jeg lide kontraster.





Her har jeg snydt lidt og brugt gule silkeroser mellem de tørrede blomster.


Judaspenge gror vildt i min have mange steder. Dem er jeg altid sikker på at have.


Japanske lygter gror på et fortov i nærheden, så dem plukker jeg gerne nogle grene af inden de er trampet ned til ukendelighed. Grenene har "knæ" og vil blive meget krumme og krogede når de tørrer uden at få en støttepind, mens de tørrer. Jeg vikler vokstape (fås hos blomsterhandlere) omkring stængel og en bambuspind. Når det hele er tørt, har man en fin lige blomstergren.


Vi køber vores juletræ sidst i november måned. Så kan jeg bruge de overskydende grene til juledekorationer og træet står fint under den overdækkede terasse.  Jeg nurser træet lidt ved at bruse det med en vandforstøver et par gange om ugen.