mandag den 28. november 2016

TILBAGESKÆRING AF LAURBÆRKIRSEBÆR


Laurbærkirsebær (Prunus Otto Leutken) kan både bruges som solitærbuske og som hæk. Som hæk kan den dog fryse en del tilbage og er så knap så smuk med mange brune visne blade i lang tid. Jeg holder mine buske i ave og klipper dem gerne 2 gange om året. Mine buske blomstrer både forår og efterår. Jeg har mange af dem og de fleste er selvsåede. (Den lille busk, der anes i baggrunden). Jeg burde have været ude med saksen tidligere, men nænnede ikke at klippe blomsterne væk.



Blomsterne minder meget om liljekonvaller før de springer helt ud.


Som det ses, tager jeg en ordentlig bid af dem ved hver klipning. Gerne 30-40 cm helt ind til gammelt træ.


Nu er buskene blevet til fine stedsegrønne kugler. I år er der blevet ryddet kraftigt op i dette lille bed mod gaden. Yderst til højre ses grenene fra en ligusterhæk. Jeg tvivler på om de vil skyde fra bunden, så om et par måneder bliver de savet helt ned. Så kan de ikke andet end at skyde fra bunden.