tirsdag den 27. oktober 2015

BEDAFGRÆNSNING MED MARKSTEN - PROJEKT

Haven er som helhed "færdig" - selvom der løbende er ved-ligehold og udskiftninger, men jeg har dog gang i et lidt større projekt.  Jeg har lyst til den slags projekter og de er en slags belønning for at jeg har gjort "pligtarbejdet" færdigt.


I år har haven så flotte efterårsfarver som aldrig før. Enkelte buske og træer står allerede uden blade. De træer, der fik blade først, mister dem også først. Der er dog stadigvæk æbler på Filippa træet og masser af rønnebær og cotone-asteren lyser op med de mange røde bær 


Jeg har længe villet markere kanten til det runde bed med nogle knæksten eller marksten. Bedet følger havens stigning, som er ca 1 meter på 40 meter. Bedet følger niveauet, men jeg vil gerne have det lidt mere vandret. I et par år har jeg smidt jord og kompost på bedet, så det allerede er noget højere midtpå. Langs kanten vokser der porcelænsblomst, som er vældig flotte, men desværre invaderet af senegræs, hvilket er knap så flot. Jeg har allerede gravet planterne op, renset for senegræs og sat dem igen flere gange, men der bliver ved med at komme senegræs. For mange år siden var der en kant af marksten omkring bedet på dets nordside, men stenene er dækket af planter nu.


Med det flotte vejr vi har fået lovning på i denne sidste uge af oktober, er jeg gået i gang med mit projekt. Jeg har været så heldig at en flink mand på vores vej vidste, hvor jeg kunne få marksten i bytte for et par flasker vin, så nu er det bare med at få hentet stenene. I dag har jeg gravet planterne op. Desværre kommer jeg til at mangle en hel del jord til at fylde op bag markstenmuren. Jorden har jeg hentet ved at grave et stort hul i skovstien bag i haven. Hullet er så fyldt op med de opgravede planter. Sådan gjorde vores gamle afdøde nabo Søren Thomsen med alt sit haveaffald.


Planterne er gravet op og de gamle sten er kommet til syne igen. Men jeg mangler en hel del sten for at få lavet en pæn kant på 40-50 cm højde. 


Jorden til at fylde op med venter allerede i spandevis - der er 12 spande jord til at fylde op mellem markstenene og bagkanten.


Jeg har manipuleret lidt med billede nr. 4 ovenover og har klonet nogle flere sten og planter for at  se, hvordan det vil komme til at se ud. Jeg kan godt forestille mig resultatet, men det har været sjovt at lege med billedet. 


Ok - det bliver sikker pænere i virkeligheden, når jeg får lagt stenene i stedet for at klone dem :-)