fredag den 13. maj 2011

Nu er vinteren vist endelig forbi

Julerosen - eller påskeklokken står med sine nøgne blomster og får først flotte blade længe efter.
Vintergækkene lod vente længe på sig i år, men pludselig var de der i hobetal. Det har været en lang kold vinter - og jeg har slet ikke haft lyst til havearbejdet i år, men med enkelte varme dage kommer lysten - og så er der pludselig alt for meget, som skal ordnes. Samtidig med havearbejdet har vi en sejlbåd, som kræver mindst 14 dage med knofedt når der skal skrabes køl, primes, bundmales, vokses og poleres fribord, vaskes kaleche/sprayhood og ordnes sejl. Desuden er der en masse teaktræ, som kræver kærlig pleje for at se ud som nyt. Men vi når det jo nok. Vinteren igennem har jeg selv "bagt" mejsekugler med meget godt i. Så godt at jeg fik brugt en hel sæk med 25 kg afskallede solsikkekærner. Til gengæld har vi haft besøg af mange fugle og vi har grint af solsorten, som troede at den kunne hænge med hovedet nedad og hakke i boldene ligesom mejserne. Der er ganske få mejsebolde tilbage nu, men jeg vil gerne fodre også i den tid, hvor fuglene har unger og knap får føden selv. Med den kulde vi har for tiden er der heller ingen insekter at fange. Pludselig var de der - de dejlige solgule erantis. De har formeret sig ret kraftigt i de sidste år og jeg kan se mange nye småplanter. Foråret giver en masse afklippede grene - og bortset fra dem der kan kværnes og komme på komposten, er det svært at komme af med grene og blade fra kristtorn og rosenafklip. Vi har rigtig mange roser - og dermed en stor stak tornede rosengrene, som skal brændes inden ret længe.