lørdag den 2. januar 2016

JULETRÆ UDE OG INDE I FLERE MÅNEDER



I år købte vi vores juletræ sidst i november, satte det på fod og stillede det ude under den overdækkede terasse. Hos Jem & Fix havde jeg købt 5 lyskæder med hver 50 LED lys, som går på batterier. Hver lyskæde kan lyse næsten 2 mdr. på 4 AA batterier. Tilmed er der timer på, så det passer helt sig selv.  Juletræet stod og lyste op på terassen hele december måned med 3 lyskæder.
Træet fik en douche med vandforstøver et par gange om ugen. Det tabte overhovedet ingen nåle - i hvert tilfælde ikke frivilligt.

Da vi den 22. december tog juletræet ind i stuen viklede jeg de 3 lyskæder omkring de 3 opstammede ligustertræer på terassen. Det så vældig flot ud - bedre end jeg havde forventet. Det lille træ af grankogler fik også en lyskæde lagt indeni.

                   

Vi har altid brugt levende lys på juletræet og kunne ikke komme i tanker om at bruge  andet. Julepynten er en skøn blanding af arvet gammelt antikt julepynt af glas og ting, som børnebørnene har lavet til os. Den 23. stod juletræet færdig med sin pynt og ventede på at vi fik begyndt :-)


Nytårsdag holdt juletræet så igen flyttedag og nu får det lov til at stå ude på terassen og hygge sig indtil grenene om et par måneder bliver brugt til afdækning i havens bede. Når vi har haft glæde af juletræet så lang tid har jeg knap så dårlig samvittighed over at det blev fældet for vores skyld.


Den 5. lyskæde blev brugt ude på fortrappen og svøbt omkring det juletræ jeg havde flettet omkring nogle bambuspinde. Fyrrekoglerne blev med ståltråd bundet til en lang kæde og viklet udenom træet. Til sidst vikledes lyskæden og nogle lange efeu ranker omkring For at give træet lidt liv, satte jeg sløjfer viklet af gavebånd på træet.