mandag den 14. november 2011

Oktoberhaven 2011

Hjertetræet i strålende efterårsgul - snart er det slut

Hortensiaer skal være modne før de tørrer uden at miste farven

En rød Cornus Alba lyser op i forhaven og tagets skygge

Der er ingen planter, der er så taknemmelige som Alrunerod

Når Hostaen visner har vi haft nattefrost - et ganske sikkert tegn

Denne Hortensie blomstrer på 3. måned

Og her en lille "efternøler i de store krukker på¨terassen

Også i år er der masser af ´bær i kristtornen, til glæde for fuglene

Det sydvendte bed har altid irriteret mig fordi akelejerne kvalte alt
andet. Nu tog jeg mig sammen og gravede hele skidtet op

Akelejerne er fjernet og beplantningen er nu Alrunerod og lavendler

Høstanemoner har fint løv og blomster, men de breder sig ud over alt

Lidt rodet med de mange høstanemoner

Jeg tog fat med hård hånd og gravede alle høstanemoner op

For bedre at styre nogle få tiloversblevne blev de plantet i
sorte spande med huller for at forhindre rodskud

Foreløbig har jeg planer om at plante mine store runde Chrysantemum her.
Om de kan overvintre, ved jeg ikke, så det må tiden vise

Der er fjernet mange bregner og andet vildtvoksende her ved vore
enlige blåbærbusk med de mange farver. Den får selskab af flere

Man  aner at der er kulde i luften

Snart skal der gøres vinterklart på terassen

Jeg har travlt med at rydde op og gøre klar til vinteren

Hortensiaer skal være modne og hænge med hovederne nedad
for at holde farven bedst muligt