mandag den 12. juli 2010

Stiklingeformering af salvia

Texas Salvie er en flot staude, som jeg gerne vil have mange af. Det et for 2 år siden lykkedes mig at lave en del planter - og jeg vil gerne have endnu flere.Når toppen er afblomstret, skal den klippes ned for at give sideskuddene lov til at vokse og blomstre. Det er også lige det rigtige tidspunkt til at tage stiklinger. Jeg bruger bare den afklippede top, med 2 sideskud.
Jeg er lidt i tvivl om jeg skal rive de nederste blade af - så nu har jeg lavet stiklinger med og uden sideblade. Inden jeg sætter stiklingerne i plantejord, dypper/pensler jeg med et roddannende hormon. Det skulle sætte skub i roddannelsen. Med eller uden sideblade - nu bliver det spændende at se, hvad der lykkes bedst.
Jeg stikker ca. 4-5 cm af stænglen ned i jorden - sådan at forgreningspunktet ligger i jordoverfladen.
Der er rigeligt med stiklinger, men mon ikke jeg efterhånden kan pille de planter op, som tidligt viser at de ikke vil blive til noget.